
Ordrup Gymnasium cykler
Med støtte fra Gentofte Kommunes Klima- og Bæredygtighedspulje lancerede Ordrup Gymnasium kampagnen "OG Cykler" for at få flere elever til at vælge cyklen som det foretrukne transportmiddel.
Sådan forløb cykelkampagnen på Ordrup Gymnasium
Det var vigtigt med elevengagement
Kampagnen har været båret af elevengagement, hvor gymnasiet har haft fokus på at nudge elever til at springe på cyklen og få en cykelbuddy med, så man kan følges i skole.
Det bestod kampagnen i
Inden kampagnen gik i gang blev der lavet en teaser, hvor nogle elever kort fortæller, hvorfor de vælger cyklen som transportmiddel.
Under selve kampagnen:
- Der blev uddelt croissanter to morgener, hvilket skabte god stemning og positiv atmosfære ved cykelstativerne. Resten af ugen blev der uddelt müslibarer til cyklisterne
- Der blev fundet Ugens Cyklister (10 små cyklister), som fik t-shirts som præmier
- Der er installeret et cykelværksted med pumpe og værktøj. Cykelværkstedet er installeret ved cykelstativerne, så det kan fungere som et socialt cykelstativ - "Få en cykelpumpe-date", "Det er det nye sort at cykle" var nogle af de slogans, der blev brugt i den forbindelse
- Flere lærere har sørget for ekskursioner, hvor transporten skulle foregå på cykel
- Spørgeskema til alle elever om cykelvaner med præmier (sandwich) til de bedste cykelklasser
Anbefalinger til andre gymnasier
- 1. g´erne skal fra skolestart have information om, at skolestart i gymnasiet kræver, at man har en cykel
- At tage kørekort i gymnasietiden kan skabe unødigt pres og stress hos den enkelte
- Tal cykling op som noget hyggeligt
- Flere klassecykelture i starten af skoleåret og i foråret
- Tal med eleverne om, hvordan de kommer i skole
- Opfordre til dialog i hjemmet om transportvaner